dimecres, 23 de desembre de 2009

Intervenció de síntesi

Començaré per dir que el tema del bloc ha donat moltes voltes i ha generat diferents opinions que han patit grans canvis.
En un primer moment em vaig notar col·lapsada i bloquejada per la quantitat d'informació que intentava assimilar en tant poc temps; és per això que el vaig començar sense interès però a mesura que passaven els dies tot se'm feia més accessible. Les activitats, les pràctiques de classe, l'aprenentatge del funcionament dels diferents programes... tot això em va despertar un interès que encara avui hi és i que ha fet que m'adoni del que realment vull fer d'aquí a uns anys.
També m'ha ajudat el fet d'anar fent petites rutes pels blocs dels meus companys, ja que m'ha aportat idees noves; i també molts dubtes.
De totes les intervencions destacaria la del Treball col·laboratiu de la blogosfera; bàsicament perquè la realització del treball va patir el mateix procés de canvi que el del Bloc (el varem començar amb compte-gotes i al tancar-lo tots els del grup vam coincidir en què seria interessant seguir el treball pel nostre compte). I la veritat és que jo ho he anat fent...
Aquest treball m'ha ajudat a posar en pràctica moltes de les eines que el Jordi Simó ens va proporcionar a principi de curs.
I l'altre, és la del treball del Territori perquè ha estat un dels treballs en els que més m'he esforçat i més temps li he dedicat junt amb la meva companya Gemma Ibáñez.
Cal dir que ens vam esforçar molt i ens sentim molt orgulloses del resultat.
És curiós que hagi destacat dos activitats de grup, potser serà perquè m'agrada treballar amb gent. La veritat és que resulta molt enriquidor compartir qualsevol tipus d'experiència amb altres persones.
Només han passat uns tres mesos i el que més hem fet ha estat treballar en grup, suposo que això només ha fet que començar i a partir d'aquí hem de ser conscients que tots podem aprendre alguna cosa de qualsevol.

dimarts, 22 de desembre de 2009

Competències digitals dels mestres (21.12.09)

Al llarg del semestre hem anat parlant del procés de canvi que l'educació està patint, ja que s'ha d'adaptar a l'era de les noves tecnologies. I nosaltres també ho hem de fer, és per això que com a futurs mestres que serem, hem d'estar ben preparats. Per estar-ho caldrà que assolim unes competències digitals bàsiques i necessàries per a aconseguir el propòsit del nou sistema educatiu infantil, en el nostre cas. Cal tenir en compte que als infants els motiva treballar amb les noves tecnologies i cal aprofitar-ho, ja que podem treure molt de partit a aquest fet., però s'ha de saber fer-ne un ús adequat.
Algunes d'aquestes competències les podem trobar a les normes de la UNESCO i a les normes de la ISTE.
Podem dir que al llarg d'aquests mesos hem après a utilitzar tot tipus de programes i llocs webs necessàris pel nostre futur com a mestres, com per exemple el Gimp, l'Audacity, el CmapTools, el JClic Author, el SlideShare, el MoveMaker, el MoxillaFireFox, el Delicious, el Gliffy, el PowerPoint, el Scribd, Youtube, la Viquipèdia, WikiSpaces, el Goear, Blogger, Gmail, etc. A través de tot això hem pogut editar imatges, so i vídeo; crear mapes conceptuals i fluxogrames; crear activitats educatives; crear un bloc; aportar una petita informació al món;
hem conegut el programari lliure; hem après a fer una presentació bona i de qualitat; i un llarg etcètera.
Un etcètera que s'ha produït de manera ràpida però efectiva, ja que, personalment, ha estat un cúmul d'informació realment nova i útil per a mi.

diumenge, 20 de desembre de 2009

Seminari 17.12.09

El passat dijous 17 de desembre vaig tenir l'entrevista personal amb la Reina i va servir per posar el primer punt i final al primer semestre.
Amb l'autoavaluació, on havies de valorar cada una de les activitats que hem anat fent al llarg dels seminaris, em vaig adonar que no he estat perdent el temps durant aquests mesos i, també que he après petites coses molt útils que m'han servit i em serviran per anar creixent com a persona i com a educadora.
Penso que els seminaris són necessaris i bàscis per a un creixement tant personal com acadèmic, ja que estan molt relacionats amb les diferents matèries i serveixen per acabar d'interioritzar tot el que vas treballant.
Tal i com li deia a la Reina, aquest semestre he après moltes coses de tot i de tothom.
I, tal i com ella em va dir, això ha de seguir per aquest camí.

dimecres, 16 de desembre de 2009

Debats (2.11.09) i Recitació (16.12.09)

DEBATS:


25.11.09 - COLÒNIES, SÍ O NO?

A favor: Anna, Sílvia, Jordi, Albert, Aina.

Comencen amb força, tenen el tema més clar, són més contundents i molt clars i entenedors al parlar, amb una bona pronunciació.
Tenen més respostes a les diferents opinions de l'altre grup, més seguretat i les seves aportacions són més creïbles.
Quan han deixat de preguntar i respondre tal i com tenien apuntat s'ha vist més debat, més improvisació, més fluïd.

En contra: Mercè, Sonia, Raquel, Marta, Mireia.

El seu començament ha estat una mica fluix , durant el debat es notava poca fluïdesa al parlar. Alguns arguments que exposaven no tenien gaire credibilitat, per exemple, quan parlaven de no fer colònies perquè podien patir un accident de trànsit si es posava nerviós el conductor amb els nens.
Es notava falta d'idees i repetien els arguments.
No han creat massa debat, es limitaven a llegir el que portaven escrit.
El to que utilitzava la portaveu era molt monòton, no posava gaire èmfasi, no se l'entenia gaire i feia que l'atenció disminuís en allò que estava dient.
No van tenir gaire en compte la posada en escena, perquè en cap moment van llançar una pregunta al públic, per exemple.


25.11.09 - CANVI DE NOM DE LES VACANCES

A favor: Roser, Anna, Miriam, Anna, Mònica.

Es notaven nervioses i alguna vegada van fer aportacions excessivament extenses.
Van fer alguna citació amb exemples.
Repetien temes, per exemple, quan parlaven de la xafogor que fa a l'estiu.
No van estar gaire originals en les seves aportacions.
El to que utilitzava la portaveu i la manera que tenia d'expressar-se et feia parar atenció en els arguments que donava.
Des de fora es veia potser massa preparat.

En contra: Maria, Soraya, Xènia, Sílvia, Carla.

Es notaven nervioses, van posar més exemples en les seves explicacions i van fer un resum final.
Potser es notava massa que el tenien preparat. La dinàmica del debat va ser bastant difusa, perquè parlaven tots els membres del grup i no se sabia qui era el portaveu i qui les persones que aportaven la informació.


9.12.09 - IDIOMES LES AULES?

A favor: Marta, Laura, Anna Porcar, Mireia.

Ha estat un debat molt marcat, sense gaire improvisació, ja sabien què preguntarien en cada moment i què respondrien, no hi ha hagut debat com a tal.
No han posat gaires exemples, potser algun cap al final. De totes maneres, van fer servir de forma correcta la llengua i van estar molt entenedores. Van passar algun moment de nervis, tot i que van fer un bon tancament. La Laura estava molt convençuda del que defensava, la manera que tenia d'expressar-se amb tanta seguretat et feia estar atent al que estava dient i li donava més credibilitat.

En contra: Nerea, Marta, Mireia, Anna.
També van utilitzar de forma correcta el llenguatge, amb bona expressió lingüística. No presentaven gaires contrapropostes als arguments de l'altre grup. En general ho portaven molt marcat tot.
Tant aquesta part del grup com la que estava a favor van ser llestos i van fer partícip del debat al públic, ja que el miraven i anaven canviant el seu to de veu molt sovint per captar la seva atenció.


9.12.09 - TELEVISIÓ PELS INFANTS

A favor: Patrícia, Sílvia, Lídia, Mariona.

La Sílvia és molt clara al exposar els seus arguments, molt entenedora, portant un bon ritme al parlar, a més la portaveu defensava el sí amb molta seguretat.
Sí que presenten i expliquen alguns exemples (Barrio Sésamo, quan parlen dels dibuixos en català per als immigrants )
Porten els arguments ben preparats, disposats a fer debat.
Intenten transmetre tranquil·litat, en un moment un membre del grup es recolza a la taula intentant fer notar al públic que estan sense nervis, encara que no sigui així.
Deixen clar que la quantitat de tele que han de mirar els nens depèn dels pares.

En contra: Alexandra, Júlia, Hèlia, Soraya

La pronunciació no ha estat gaire clara, hi havia moments que costava d'entendre.
Han posat algun exemple i s'ajusten bastant al tema del debat.
Presenten més arguments al debat i diferents temes per exposar.
També els repeteixen alguna vegada i hi ha alguns moments de silencis, que no saben què dir, els deixen sense paraula. No ha estat un debat gaire dinàmic. No demostren un llenguatge gaire fluid.
Aquest debat se n'ha anat una mica del tema perquè moltes vegades ha donat la sensació que es debatia sobre el sí o el no als anuncis.
9.12.09 - IMMIGRACIÓ

A favor: Beatriz, Georgina, Laura Morales, Laura Figueres, Núria.

No hi havia debat, només llegien els punts marcats, pregunta i resposta. No ha estat gaire dinàmic.
La primera aportació que han fet no ha estat gaire clara, costava d'entendre i seguir, parlava molt fluix. Se les notava nervioses.

En contra: Letícia, Ariadna, Cora, Núria, Laura.

Tot ho portaven molt preparat, en cada moment se sabia què diria un i l'altre no improvisaven res.
Ha portat un bon ritme de llegir, s'entenia prou clar.
Porten exemples per exposar el seu tema (Latin kings, bandes juvenils)
La dinàmica que va seguir aquest deba
t em va semblar una mica estranya perquè com tots els membres parlaven, no hi havia un portaveu i faltaven les figures de les persones que passaven la informació.


16.12.09 - PLA BOLONYA

A favor: Marta, Anna,

Tenien el debat molt mecanitzat. I com bé diem en altres grups no se sabia qui eren els portaveus, etc.
El grup que es va posicionar en el si, només llegien allò que tenien escrit i per això algunes vegades es perdien en el que estaven llegint i no s'entenia el que volien expressar.

En contra: Esther, Bea, Arnau, Albert, Jessica
Aquests es notava que improvisaven més, i per això moltes vegades s'anaven del tema que s'estava debatin o no sabien que respondre i posaven exemples personals



ACOMIADAMENT D'UN PROFESSOR PER FER SERVIR EL BLOC A L'AULA

Anàvem vestits amb colors foscos, l'altre equip clars, detall que no sé si el públic s'adonà i era per diferenciar una mica més els dos equips.

A favor: Gemma, Mireia, Laia, Júlia, Raquel

La Gemma va defensar molt bé els arguments, tot i que al principi, quan vam decidir el tema, ens va costar molt trobar arguments a favor de l'acomiadament, però buscant buscant es van trobar. Ens vam ajustar bé al tema que es tractava i crec que va ser perquè la informació que li passàvem a la nostra portaveu s'ajustava al que s'havia de respondre en aquell moment.
Es va notar que anàvem improvisant però cal reconèixer que en cap moment vam repetir arguments i en general el debat va estar força estructurat i entenedor.


En contra
: Elisa, Elena, Helena, Mireia, Francisco

S'ha de reconèixer el bon paper de l'altre grup i en especial de la Gemma ja que van defensar molt bé un tema que a un principi semblava indefensable. No em va quedar gaire clar el guanyador. Ho vam preparar durant vàries sessions i estem contents del resultat, però s'ha de reconèixer que una pràctica com aquesta no s'ha de preparar amb l'equip contrari. De fet s'han vists debats que no ho semblaven, tot molt marcat i estudiat què preguntar i què respondre.Vam intentar fer debat de veritat, no recitacions. S'han passat nervis, sempre surten. L'Elisa, millor que jo, ha mantingut un bon to de veu, s'ha expressat molt clarament i amb bona correcció lingüística. Durant les meves exposicions tenia la sensació que repetia l'abans exposat.



Elisa Capellades, Laia Nieves, Mireia Garcia, Helena Montull, Júlia Castells, Raquel Fernández, Elena Juncà, Gemma Ibáñez, Mireia Palomo, Francisco Caballero.

1r Curs Grau Educació Infantil 1I Grup A
Professora Anna Mackay



RECITACIÓ:

La Raquel Fernández, la Mireia Palomo i jo hem fet la recitació. Nosaltres hem escollit una poesía de la Marisa Moreno que és molt divertida. Desitjo que us agradi, aquí la teniu:

Dando dos saltitos

Dando dos saltitos
y un pasito atrás
hoy nos colocamos
siguiendo el compás.

Con mis piececitos
me colocaré
y con voz suave
mi nombre diré.

Sin llantos ni gritos
vamos a jugar,
cuando hable la profe
todos a escuchar.

A veces me enfado
con mis amiguitos
no quiero hacer nada
quiero estar solito.

Pero ellos me abrazan
y me hacen reír
estoy muy contento
de venir aquí.

Ya se ha hecho muy tarde
nos vamos a casa
adiós a la escuela
siempre hasta mañana.

Con nuestras manitas
lanzamos un beso
y el más vergonzoso
se escapa corriendo.

dilluns, 14 de desembre de 2009

JClic (14.12.09)

Ahir vam aprendre com podem crear activitats de clic amb al JClic.
Primer de tot el Jordi ens va dir que les imatges que utilitzem han de pesar poc, ja que a l'hora de que es carregui l'activitat no hi hagi problemes; també que han de ser visualment semblants perquè hi hagi una uniformitat; totes les imatges, sons, vídeos, etc. han d'estar dins de la mateixa carpeta perquè tot funcioni; cal tenir instal·lat el JClic author i el llenguatge Java. Un cop tenim tot això obrim el JClic author anem a Fitxer i creem un nou projecte; dins de la pestanya Projecte al final de tot podrem triar una "pell", en aquest cas ens va bé qualsevol. Cal importar tots els documents a la pestanya Mediateca i, a partir d'aquí, ja podem crear les nostres activitats dins de la pestanya Activitats. Cal tenir en compte que podem editar els missatges i l'estil de la pantalla de joc (lletra, fons, colors...). Per això cal fer-ho amb cura, ja que tots aquests canvis han d'afavorir i no empitjorar!
Per acabar cal anar a la barra de menús i dins d'Eines cliquem a Crea una pàgina web.
El que vam fer va ser un projecte de Jclic, que són un conjunt d'activitats dirigides als alumnes. Al llarg de la classe vam anar creant quatre exercicis sobre les fruites.
Un cop ja en sabem podem fer-ne tants com volguem i jo he fet un projecte JClic d'animals.
Desitjo que us agradi!

diumenge, 13 de desembre de 2009

Territori (9.12.09)

El passat dimecres 9 de desembre la Gemma Ibáñez i jo vam presentar el nostre treball del Territori i aquest és el resultat:

divendres, 11 de desembre de 2009

Seminari 10.12.09

Ahir la Reina ens va donar una autoavaluació perquè la omplíssim a casa i la portem el dia de les entrevistes personals. Ens va informar que serà una activitat que la farem molt sovint al llarg de la carrera, ja que també haurem d'avaluar totes les assignatures que anem fent. Per això és necessari ser crític i sincer amb un mateix i amb els altres, cal ser just i conseqüent!
A continuació tots vam portar una notícia i la vam comentar explicant el perquè de la nostra tria i la nostra opinió sobre aquesta. Comencem:
Va començar el Francisco parlant sobre una demanda que han fet els pares d'homosexuals: educar i formar als professors. Penso que és interessant aquesta proposta, ja que en principi molts ho tenim acceptat, per dir-ho d'alguna manera, però quan ens toca de més aprop reaccionem d'una manera poc adequada.
La Sílvia ens va parlar de les reclamacions econòmiques que han fet les universitats públiques al govern. Segons la notícia, el Govern deu molts diners de subvencions a les entitats universitàries públiques i això suposa un gran problema per aquestes. Respecte a la quantitat de diners que rep qualsevol entitat pública, cal que en fem una petita reflexió: no som conscients del que costa anar al metge, fer-se un anàlisis de sang, operar, estudiar... Tot això és perquè vivim en un país que es caracteritza per tenir una Seguretat Social, però no oblidem que tot el que és públic ho estem pagant nosaltres. L'únic que puc dir respecte a la notícia és que cadascú ha de portar a terme les seves tasques i les seves obligacions, sinó res funciona com ho ha de fer.
La Mireia va portar una notícia sobre un tema molt parlat i discutit: els portàtils a les aules. Suposo que tot te avantatges i inconvenients, així que cal incorporar-los però sense substituir els llibres, ja que una bona combinació entre els dos medis poden aportar moltes coses positives als alumnes. No oblidem que tant els llibres com els ordinadors només són un medi per aprendre!
La Natàlia ens parlava de les noves aules pels nouvinguts, on els preparen per poder assistir a les classes sense tenir dificultats per seguir-la. Penso que és una molt bona idea!
L'Esther va quedar sorpresa quan va llegir que nois i noies d'uns quinze anys no comprenen el que llegeixen. La notícia parlava sobre l'índex d'abandonament d'estudis d'Espanya. Des de sempre sabem que no som els capdavanters ni molt menys però cal trobar una solució que ens beneficiï a tots!
L'Anna ens explicava la importància que té l'educació emocional a l'etapa de zero a tres anys. La veritat és que molts pensen que pel simple fet de ser nen petit no tens sensacions, ni autoestima, ni sentiments ni res de tot això, però és tot el contrari: també en tenen però a la seva manera. Els nens també són persones, petites però ho són, és per això que necessiten una bona educació emocional, ja que serà la base per un bon futur d'aprenentatge. Penseu-hi: té sentit que un nen estigui trist?
La Raquel ha portat una notícia que tractava sobre un nou pla educatiu: es podrà fer un Cicle formatiu de grau mig, accedir a un nou Batxillerat d'un any i entra a la Universitat. Ella, indignada amb aquesta nova proposta, ha dit que com pretenem estar al nivell educatiu de la Unió Europea si baixem el nivell d'aquesta manera. La veritat és que jo tampoc estic d'acord, la solució no és facilitar els conceptes sinó el procés d'aprenentatge, cal una bona base per tenir un bon futur.
La Mireia ens ha parlat d'una nova proposta: preparar els directors dels centres educatius per poder sancionar els professors i, així, formar un claustre de professors actualitzat i conscienciat del que està fent a cada moment. Suposo que s'haurà d'anar amb molt de compte perquè no es converteixi en una imposició constant del director sobre els professors.
Per acabar, l'Anna i jo vam portar dues notícies molt similars: el nou calendari escolar. Entre les dues notícies hem arribat a l'acord que les vacances d'estiu són molt llargues i que cal canviar-les, ja que el fet d'estar tant de temps sense obrir un llibre es perjudicial pels nens perquè al setembre cal repassar el que es va fer el juny. Penso que serà difícil trobar una solució adequada per a tots.

dimarts, 8 de desembre de 2009

Eines de suport al pensament (30.11.09)

El passat dilluns dia 30 de novembre vam dedicar la classe de Gestió de la Informació i TIC per aprendre alguna cosa més sobre els mapes conceptuals i sobre els fluxogrames.
Per realitzar mapes conceptuals utilizarem el CmapTools, un programa específic per aquest tipus de tasca. La pràctica començada a classe i acabada a casa consisteix en transformar un text sobre un sopar de Nadal en un mapa conceptual.
I per realitzar diagrames de flux utilitzarem el Gliffy, un programa en red especial per utilitzar aquesta eina de suport. La pràctica consistia en representar el procés del creuament d'un semàfor.

divendres, 4 de desembre de 2009

Seminari 3.12.09

Ahir varem començar el seminari amb un conte, El Tabalet, explicat per l'Anna Muñoz. El va explicar amb l'ajuda de ninos i ens va fer participar, va estar molt bé!
Tots hem explicat un conte i l'activitat ja s'ha acabat, la veritat és que han hagut molts nervis però també bons resultats. M'ha agradat haver acceptat la proposta que ens va fer la Reina al principi de curs!
A continuació, vam debatre sobre la pel·lícula Billy Elliot seguint les preguntes que ens va formular la Sara Figueras. El tema principal va ser el de la gran diferenciació o entre generes, és a dir les diferents activitats atribuïdes a un sexe o a un altre.
Personalment penso que eliminar aquestes diferències és complicat, però és cert que poc a poc van disminuint. És necessari obrir la ment i comprendre que tots som capaços de portar a terme qualsevol activitat, encara que hi hagi algú que tingui més facilitat per fer-ne una i no l'altra. Això és llei de vida, com que no som perfectes ens hem d'esforçar per aconseguir el que volem i el nostre cos no ens ho pot impedir.
Després vam parlar sobre Àgora, bàsicament varem destacar els moments més impactants per a nosaltres. La veritat és que a mi em van marcar més tres escenes: la primera és quan Hipatia demana ajuda per poder agafar els màxims llibres possibles de la biblioteca perquè sap quan els cristians entrin al temple aniran directament a destruir-la; la segona és el moment en que Hipatia convenç als "seus homes" a que no participin a la batalla que s'ha organitzat al poble; i la última és el final, és cert que la pel·lícula no podia acabar d'una altra manera però va ser inevitable pensar que tot aniria bé.
Al principi la vaig trobar lenta però a mesura que avançava m'anava agradant més!

dimecres, 2 de desembre de 2009

Movie Maker (23.11.09)

El passat dilluns dia 23 el Jordi Simó ens va ensenyar els diferents tipus de vídeo i les seves corresponents dimensions didàctiques (vídeo-lliçons i vídeo-motivadors).
Després vam poder posar en pràctica l'edició de vídeos amb al Movie Maker, un programa que ens permet crear i editar vídeos afegint-li efectes, transicions, títols... i és molt fàcil d'utilitzar. Per començar importem els vídeos, les imatges i els sons que volguem utilitzar per crear el vídeo. Talles els vídeos per captar allò que volguem. A continuació ho col·loques a la línia del temps del vídeo amb l'odre desitjat afegint-li les transicions i els efectes desitjats. Es pot silenciar el so del vídeo importat i afegir-ne un altre a la línia del temps de l'àudio; podem escurçar-lo perquè duri el mateix que el vídeo i afegir l'efecte de l'atenuació perquè finalitzi suaument. Cal guardar l'arxiu i pujar-lo al "youtube" perquè es pugui embadir al bloc.
Amb tot això us mostro el que jo he creat:

dimarts, 1 de desembre de 2009

Seminari 1.12.09

Avui hem començat el seminari amb el conte del Patufet, explicat pel Francisco. La veritat és que ho ha fet molt bé! Ha utilitzat làmines com a suport i també ens ha fet participar cantant la cançó del Patufet varies vegades. Ens ha agradat molt! La resta de seminari hem fet la presentació per grups de la Setmana d'activitats extraordinàries i també l'experiència de l'activitat educativa. Un grup va anar al CaixaFòrum, l'altra a una ludoteca, nosaltres a una biblioteca i al Zoo.